מחלקת הדרכה

נושא: בין אדם לחברו
תת נושא: בין אדם לחברוהקשבהכבוד הזולתשמירת הלשון
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

שתיקה- לחשוב לפני שמדברים (פעולה)

מתאים ל: שבת


 


 


עוד פעולות שיכולות לעניין אותך:


 


שתיקה- מועילה או מזיקה (פעולה)


שתיקה- לא אומרים כל מה שחושבים (פעולה)


שתיקה- רגע של מחשבה (פעולה)


שתיקה- ערכים וכלים (פעולה)


 



 




החניכים יבינו כי שתיקה, אין משמעותה לא לדבר כלל (להיות "אילמים"),


אלא לחשוב על תועלת הדיבור לפני שמדברים.



 


 



המדריך יספר לחניכים את הסיפור המצורף בנספח.



 


 


לאחר קריאת הסיפור ישאל המדריך את החניכים:


כיצד ניסה שוקי לתקן את בעיית "הפה הגדול" שלו?


מדוע הוא סבר שהחלטתו תפתור את הבעיה?


האם הוא מצא את הדרך הנכונה? מדוע?


האם עלינו לנהוג כאילמים כדי למנוע נזקים שהלשון עלולה לגרום להם?


אם כך, כיצד עלינו להשתמש בכוח הדיבור שלנו?


 



בתחילה שוקי חשב שכדי להפסיק לפגוע באחרים, עליו פשוט לשתוק – לא לדבר בכלל. אין ספק שמי ששותק כל הזמן לא יוציא מפיו לשון הרע,


רכילות או דברי עלבונות בכלל; ובכל זאת אין זה נכון לא לדבר בכלל! הרי אפשר באמצעות הדיבור להטיב ללא גבול: להתפלל, ללמוד וללמד,


לעודד חבר, ללמד זכות על הזולת, לשמח, לסייע לאחרים ועוד. (ובמקרה שבסיפור – לסייע בתפיסת הנהג הדורס.)


הגמרא אומרת על הפסוק "הָאֻמְנָם אֵלֶם צֶדֶק תְּדַבֵּרוּן": "מה אמנותו של אדם בעולם הזה, ישים עצמו כאילם – יכול אף לדברי תורה?!


תלמוד לומר "צדק תדברון". אמנם לשתיקה יש תפקיד חשוב ומשמעותי, אך גם לדיבור יש כוח חיובי ומועיל. אמנם יש צורך לשמור אותו,


להימנע מבזבוזו ומשימוש שגורם לו לרדת ממעלתו העליונה. ואולם, כפי שחשוב להיזהר לא לפגום בכוח הדיבור בשיחה זולה ובדיבור שאינו ראוי,


כך חשוב לדעת להשתמש בכוח הדיבור במקומות הנכונים ולדברים הנכונים!


אם כן, עלינו להשתמש בכוח הדיבור שלנו רק לתועלת חיובית. כיצד נעשה זאת? נרגיל את עצמנו לחשוב לפני שאנו מדברים.


לפני שאנו אומרים אמירה כלשהי, נבדוק האם יש בה תועלת, או שמא היא מזיקה.


כך שותקים נכון: איננו נמנעים לחלוטין מדיבור, אלא משתמשים באוצרות הדיבור באופן שקול ומחושב.



 


משימת אימון


בימים הקרובים כל חניך יבחר לעצמו מצב אחד ביום (למשל שיחה אחת עם חבר, דיבור עם אמא, עם אבא או עם אח וכד')


שבו הוא לא יוציא מפיו משפט מבלי לחשוב האם יש בו תועלת. מומלץ לערוך את האימון עם חבר מהקבוצה,


משום שהוא כבר ער לעניין שמירת הלשון, ואם יהיה צורך, הוא יעיר לו.


 



 



 


 


תיוג: שתיקה, לשתוק, דיבור, מועיל או מזיק, שליטה בדיבור, לשלוט במילים, דיבור לתועלת, לחשוב לפני שמדברים


 



 

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

פיינטבול בסניף

ה-שלאגר החדש!!
פיינטבול אמיתי-אמיתי, בהכנה עצמית, ובעלות נמוכה!
פטנט חדשני!