מחלקת הדרכה

נושא: אחדות וערבות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: קלילה

דיבור נעים יוצר אווירה טובה (פעולה)

מתאים ל:  שבת


 


 


עמודים נוספים שיכולים לעניין אותך:


דיבור נעים- דפוסי דיבור (פעולה)


דיבור נעים- טון דיבור (פעולה)


דיבור נעים- כיבוד הזולת (פעולה)


דיבור נעים- ערכים וכלים (פעולה)


 


 


 


 



 

החניכים ילמדו כי דיבור נעים יוצר אווירה טובה בתוכי ובסביבתי.

 


 

המדריך יספר לחניכים את הסיפור המצורף בנספח .

 

המדריך יעצור את הסיפור במקום המסומן וישאל:




  • נסו לדמיין איך תבקש מלכה סיר צ'ולנט משכנתה, וכיצד זה ישפיע על אווירת השיחה בין השתיים?

 

לאחר שישמע המדריך את רעיונות החניכים, ימשיך בסיפור.


 


 


לאחר קריאת הסיפור ישאל המדריך את החניכים:




  • מה ההבדל בין אופן הדיבור של עדינה, לבין אופן הדיבור של מלכה?


  • כיצד השפיעה צורת הדיבור של כל אחת מהנשים על שלומית?


  • מדוע היא ענתה לכל אחת באופן אחר?


  • מהי לדעתכם תחושתה הפנימית של כל אחת מהדוברות? מי מהן חשה נינוחה ושמחה יותר?


  • מה נוכל ללמוד מכך על ההשפעה שיש לסגנון הדיבור שלנו על עצמנו ועל סביבתנו?


  • איזה סגנון דיבור שלנו ייצור אווירה טובה בתוכנו ובסביבתנו?


  • ולעומת זאת, איזה סגנון דיבור יגרום לאווירה עכורה ולא נעימה?

 


  


באין סיר צ'ולנט: לקראת התחרות השכונתית פנו מלכה ועדינה אל שכנתם לשאול ממנה סיר.


עדינה, כדרכה, פנתה בלשונה הנעימה ובטון דיבורה הרגוע והעדין, מלכה, לעומת זאת, דיברה בלשונה הגסה והבוטה.


ניכר מהסיפור עד כמה יש לאופן הדיבור השפעה ישירה ומיידית:


דיבור נעים משרה אווירה טובה, נינוחה ונעימה גם על הדובר וגם על השומע.


לעומת זאת, דיבור בגסות ובחוסר נימוס מעכיר את האווירה, ומשרה על הסביבה ואף על הדובר עצמו תחושה של עצבנות.


 


לכן, מובן מדוע הגיבה שלומית באופן שונה לדבריה של כל אחת משכנותיה:


לפנייה הנעימה והעדינה היא הייתה נכונה להקשיב ולעזור,


אך לפנייה החוצפנית והגסה היא התקשתה להאזין, ואף סירבה לה.


 


אם נעבוד על מידותינו, ונאמץ לעצמנו דיבור נעים, עדין ומתחשב,


נרוויח תחושה טובה בתוכנו, ואף נשרה אווירה נעימה וטובה על כל הסובבים אותנו.


 


משימת אימון


במהלך הימים הקרובים יבחרו החניכים שעה אחת שבה מתקיימת תקשורת עם אחרים,


ובאותה שעה הם ישתדלו לדבר אך ורק בנועם: לא ירימו את קולם, יימנעו מדיבור בגסות ובכעס, ויקפידו לשוחח בשפה עדינה,


רגועה ומכובדת. החניכים יבחנו כיצד אופן הדיבור שהם נוקטים בו משפיע על עצמם ועל סביבתם.


 


 


 


 



 


 


תיוג: דיבור, חיים ומוות ביד הלשון, מילה, מילים, לשון, הדיבור, כוח הדיבור, הכוח של הדיבור, כיבוד הזולת, לכבד את האחר, לכבד את החבר, לכבד כל אחד, כבוד, דיבור נעים, לדבר בצורה נעימה, אווירה טובה, אוירה טובה, אווירה נעימה, שפה עדינה, עבודת המידות, לעבוד על המידות 


 


 


 



קבצים מצורפים

פוסטים נוספים